SMB Mobil: Mobilt bredbånd

SMB Mobil er en mindre mobiloperatør som tilbyr tjenester til små og mellomstore bedrifter. Noen av disse tjenestene er mobilabonnement, mobilt bredbånd og bedriftsnett.

Bilde av en dal i Norge med store fjell og innsjøSMB Mobil logo

Vi har ingen samarbeid med SMB Mobil: Mobilt bredbånd

Sist oppdatert onsdag 29. oktober 2025 kl. 12:29

SMB Mobil er en mobiloperatør som spesialiserer seg på tjenester for små og mellomstore bedrifter. De skiller seg noe ut fra Telenor eller Telia - ved at de ikke er en totalleverandør av tjenester.

Vi skal fokusere på deres tjenester knyttet til mobile bredbånd i denne artikkelen, og her tilbyr de en rekke spennende alternativer.

Finn ut om de har kompetitive priser, og hvilke fordeler og ulemper SMB mobil har på deres mobile bredbånd for bedrifter. De tilbyr ikke mobile bredbånd til privatpersoner - men kun bedrifter.

Tips: Ser du etter et mobilt bredbånd som privatperson? Sammenlign operatører og mobile bredbånd her.

SMB Mobil: Dekning, priser og anmeldelse

I denne artikkelen skal vi ta for oss alt våre lesere trenger å vite om SMB Mobil sine priser, og fortelle mer om deres dekning, samtidig som vi skal ta et dypdykk inn i fordeler og ulemper med denne operatøren.

SMB Mobil fokuserer hovedsakelig på mindre og mellomstore bedrifter, og vil ikke kunne tilby like mange tjenester som de største mobiloperatørene - for eksempel Telenor og Telia, dersom din bedrift ønsker en totalleverandør.

De kan imidlertid være et godt valg for enkelte bedrifter som kun har behov for deres tjenester, eller som kan finne verdi i noen av deres tjenester.

Det er mange operatører på markedet, og SMB Mobil kan være et godt valg for enkelte bedrifter, men kanskje ikke alle.

De tilbyr mobile bredbånd fra 10 GB til 1000 GB per måned, men dessverre er de svært dårlige til å opplyse om diverse vilkår rundt deres abonnement på mobile bredbånd på en transparent måte via deres nettside.

Dette kan gjøre det litt vanskeligere for forbrukere å sammenligne deres tjenester med andre operatører, da det hovedsakelig fokuserer på informasjon knyttet til deres mobilabonnement i deres avtalevilkår.

Vi ser også at en del av deres kunder er misfornøyde med at SMB Mobil kan være noe dårlig til å opplyse om bindingstid når deres bedriftskunder inngår avtaler med lang varighet - noe som også kan forbedres.

Obs: Det er svært vanlig med lange bindingstider på bedriftsabonnement når det kommer til mobiltelefoni og andre bredbåndstjenester. Når man inngår en avtale på vegne av bedriften, må man lese vilkårene før man signerer en avtale.

Mobilt bredbånd

Vi skal hovedsakelig fokusere på deres tjenester knyttet til mobile bredbånd, men skal også nevne noen andre tjenester de tilbyr - da mange bedrifter gjerne har behov for flere tjenester enn kun mobilt bredbånd.

I dette avsnittet skal vi imidlertid ta et dypdykk inn i deres mobile bredbånd, og fortelle mer om hva man får for pengene ved å velge SMB Mobil sitt mobile bredbånd.

De tilbyr abonnement fra 10 GB - 1000 GB, noe som er mer enn enkelte andre aktører som for eksempel Telenor og Telia, men prisene er også høyere - så prisen per gigabyte vil dermed bli mindre gunstig.

Enkelte abonnement på mobile bredbånd inkluderer også en viss mengde mobildata til bruk i EU/EØS, noe som er fordelaktig for bedrifter som har ansatte som periodemessig befinner seg i EU/EØS.

SMB Mobil er relativt dårlige til å oppgi informasjon om deres mobile bredbånd, noe som er mindre fordelaktig for bedrifter - da det kan være vanskelig å vite hva man betaler for.

I deres vilkår opplyses det stort sett om mobilabonnement - og det er vanskelig å vite om disse vilkårene både gjelder mobilabonnement og mobile bredbånd i mange tilfeller.

Dette gjør det verre å sammenligne tjenester, og i tillegg vil det blir vanskeligere å vite hva man betaler for. Vi har forsøkt å innhente og tolke informasjonen korrekt i forhold til potensielt data rollover, hastighet og diverse andre aspekter.

Det kan imidlertid finnes avvik i informasjonen vi forsøker å formidle, og faktiske vilkår - og SMB Mobi har fått litt pepper i media for å ikke opplyse om vilkår og potensiell bindingstid til sine kunder.

Obs: SMB Mobil har manglende informasjon eller svært dårlig opplyst informasjon når det kommer til hva deres mobile bredbånd inkluderer eller ikke inkluderer, da vilkårene deres omhandler både mobilabonnement og mobile bredbånd.

Priser

SMB Mobil har konkurransedyktige priser sammenlignet med en rekke andre mobiloperatører som tilbyr mobile bredbånd til bedrifter, men ikke blant de laveste. Prisene varierer fra kr 249,- for 10 GB til kr 2 499,- for 1000 GB data hver måned.

Dermed vil variasjonen i pris være ekstremt stor, og enkelte abonnement vil gi mer valuta for pengene enn andre. Vi må imidlertid påpeke at dette ikke er blant de billigste mobile bredbåndene.

Tar man hensyn til at enkelte av deres abonnement også inkluderer en viss mengde data til bruk i EU/EØS, får man litt mer valuta for pengene.

Dette koster SMB Mobil sine mobile bredbånd:

NB! Prisene er veiledende, og kan forandre seg over tid. Vi forsøker kontinuerlig å oppdatere prisene slik at de er i henhold, men for gjeldende priser til enhver tid - må du selv besøke deres nettsider eller prate med en selger.

Som vi kan se, er det stor variasjon i pris - avhengig av hvilket abonnement man velger. Noen vil gi mer valuta for pengene enn andre, men SMB Mobil har relativt kompetitive priser på noen av deres abonnement.

Deres største abonnement på hele 1000 GB til bruk i Norge og 172 GB inkludert i EU/EØS, gir for eksempel mye valuta for pengene - mens deres abonnement med 100 GB mobildata og 41 GB i EU/EØS mindre - med unntak for bruk i EU/EØS.

Dekning

SMB Mobil sine mobile bredbånd bruker Telenor sitt mobilnett, som er et av mobilnettene med bredest dekning i Norge.

Her får man dekning i store deler av Norges langstrakte land, noe som kan være fordelaktig for bedrifter som ligger utenfor tettbygde strøk.

Hvis bedriften ligger sentralt til i tettbebygde områder, vil som regel Telenor, Telia og Ice ha god dekning. Vi anbefaler imidlertid at man sjekker dekningskartet til SMB Mobil (Kilde, Smbmobil.no) eller Telenor (Kilde, Telenor.no).

Slik kan du sjekke om din bedrift vil ha dekning i området den operer på - enten dette er en stasjonær posisjon eller hvis den ansatte forflytter seg i ulike områder.

Telenor har over 8800 basestasjoner rundt om i Norge, og mer enn 99% av Norges befolkning vil ha dekning fra Telenor der de bor. Mer enn 86% av Norges areal har også dekning fra Telenor i form av 3G, 4G eller 5G.

Bruk i EU/EØS

Med større abonnement på mobile bredbånd inkluderes en viss mengde mobildata til bruk i byer som Paris - og andre steder innen EU/EØS. (Foto-freepik.com)

SMB Mobil inkluderer også bruk i EU/EØS i flere av sine største abonnement på mobile bredbånd. Dette gjør at ansatte som er på jobbreise i EU/EØS fremdeles kan bruke internett gjennom det mobile bredbåndet.

I de største abonnementene er kun en mindre andel GB tilgjengelig til bruk i EU/EØS, men dette kan være mer enn nok for kortere eller lengre opphold, avhengig av forbruk.

Kun for bedrifter

SMB Mobil leverer kun tjenester til bedrifter, og hvis man som privatperson ønsker å bruke SMB Mobil, må man finne en annen mobiloperatør. Det finnes mange valg på markedet for privatkunder, som også har flotte vilkår og fordeler.

SMB Mobil har valgt å fokusere på små og mellomstore bedrifter, da de ikke er en totalleverandør av bedriftstjenester. Hvis din bedrift har behov for tunge løsninger og integrasjoner, må man forhøre seg med SMB Mobil om de kan levere disse tjenestene.

Bedriftstjenester og bedriftsnett

SMB Mobil tilbyr også mobilabonnement og bedriftsnett med ulike integrasjoner og løsninger. Sjekk derfor ut resten av deres tjenester også, dersom du ønsker en totalleverandør av mobiltelefoni og bredbåndstjenester.

De tilbyr en rekke tjenester, men ikke like mange som større mobiloperatører / totalleverandører som kan skilte med en haug med ulike tjenester og løsninger for større bedrifter.

Ønsker du dermed en totalleverandør, bør du sjekke ut hva SMB Mobil kan tilby, og se om dette er tilstrekkelig for din bedrift. Ta også hensyn til potensiell skalering - da det kan være brysomt å bytte operatør i ettertid.

SMB Mobil: Bindingstid

SMB Mobil tilbyr ofte avtaler med bindingstid på 24-36 måneder som standard for å kunne tilby lavere priser, noe som er vanlig i bedriftsmarkedet. Dersom man ikke ønsker bindingstid, må dette stå i avtalen man signerer.

Svært mange bedrifter som tilbyr mobiltelefoni- og bredbåndstjenester vil ha bindingstid på sine bedriftsabonnement.

Noen kunder har klaget på at dette ikke opplyses godt nok om, og at de ikke har fått bindingstider forespeilet per telefon, men det er viktig å lese avtalen før man signerer - da det er disse vilkårene som vil være gjeldende.

Hvis du ikke ønsker bindingstid, men fremdeles bruke SMB Mobil, må du kontakte de, og se til at avtalen du signerer ikke fordrer bindingstid.

Bruddgebyr

Dersom du vil bryte avtalen før bindingstiden er gått ut, må du betale et bruddgebyr i henhold til gjenstående tid på avtalen. Jo lengre som er igjen av bindingstiden, dess mer må du ofte betale, mens andre har faste beløp - uavhengig av gjenstående tid.

Det samme gjelder hvis det er en stor avtale med flere abonnement, da det er totalkostnaden og og muligens gjenstående tid som dikterer bruddgebyret. Bedriftsavtaler kan ha verre vilkår enn hva som er lovlig for privatpersoner.

Eksakte vilkår vil ofte stå i avtalen, og SMB Mobil opplyser selv om at det koster kr 3000,- for å bryte en avtale om et abonnement med en varighet på 24 måneder, og kr 4500,- for å bryte en avtale om et abonnement med 36 måneders varighet.

Eksakte priser kan variere, og man bør derfor lese vilkårene i sin avtale før man signerer - da egne priser kan gjelde, avhengig av hvilken tjeneste man bruker, og volumet på denne avtalen.

Tips: Les vilkårene i din bedriftsavtale før du signerer avtalen. Her vil det stå hva du må betale dersom du ønsker å bryte avtalen!

Fordeler

SMB Mobil som bedrift og deres mobile bredbånd har noen fordeler, men også noen ulemper. Noen av disse er knyttet til pris eller mobile bredbånd, mens andre vil omhandle limitasjoner når det kommer til øvrige tjenester.

Vi skal fortelle mer om disse, slik at våre lesere får et kort, men oversiktlig innblikk i hva som er positivt og negativt med denne bedriften og deres mobile bredbånd.

Dette er de største fordelene med SMB Mobil:

  • Pris: Enkelte abonnement gir svært god valuta for pengene per gigabyte, spesielt abonnement som inkluderer noe bruk i EU/EØS.
  • Dekning: Full Telenor-dekning gir bred dekning og stabil tilkobling. Telenor er kjent for å ha god mobildekning.
  • Bedriftsløsninger: SMB Mobil tilbyr ulike bedriftstjenester og løsninger for små og mellomstore bedrifter, i tillegg til sine mobile bredbånd.
  • Hastighet: Ifølge avtalevilkårene, får man maks hastighet på alle deres mobile bredbånd. Teoretisk hastighet på opptil 1000 Mbit/s via 5G.
  • Bruk i EU/EØS: Deres abonnement på mobile bredbånd over 100 GB inkluderer også noe bruk i EU/EØS. (Men ikke hele mengden i abonnementet)

Ulemper

Vi finner også noen ulemper med denne mobiloperatøren og deres mobile bredbånd. Noen er knyttet til transparens, og manglende informasjon, mens andre vil være direkte knyttet til deres mobile bredbånd eller øvrige tjenester.

Dette er de største ulempene med SMB Mobil:

  • Transparens / Uoversiktlig: SMB Mobil er noe dårlige til å opplyse om vilkår når det kommer til mobile bredbånd - og det er vanskelig å innhente informasjon om hva man faktisk får inkludert.
  • Vilkår og gebyrer: Mange av deres tjenester som EHF Faktura og diverse har ekstra gebyrer. De er også dårlige til å opplyse om priser og hastighet når inkludert data er brukt opp.
  • Bindingstid: Mange brukere klager på at SMB Mobil ikke opplyser om bindingstid på en oversiktlig måte når de blir kontaktet av SMB Mobil - her kan de forbedre prosedyrene sine noe.
  • Varierende tilbakemeldinger: SMB Mobil har fått varierte tilbakemeldinger, og har havnet i avisen noen ganger på grunn av manglende transparens og informasjon.
  • Ikke totalleverandør / Skalering: Dette er ikke en totalleverandør av mobiltelefoni og internett-tjenester - og egner seg derfor bedre for mindre og mellomstore selskaper som ikke har behov for tyngre tjenester.

Mobilabonnement

Hos SMB Mobil kan man kombinere både abonnement på mobile bredbånd og mobilabonnement på lik linje med stort sett alle leverandører av mobile bredbånd. De tilbyr mobilabonnement med 1 GB til 250 GB inkludert data per måned.

250 GB mobildata er ekstremt mye for et mobilabonnement, og dette er et av de klart største mobilabonnementene i Norge. Prisen er også svært kompetitiv, og SMB Mobil kan være et godt alternativ for bedrifter som har behov for store mengder mobildata.

Sjekk derfor ut hva de kan tilby av mobilabonnement, i tillegg til mobile bredbånd for din bedrift - kanskje du kan benytte deg av begge deler hos samme leverandør, noe som er foretrukket av mange bedrifter for å få bedre oversikt og en enklere hverdag.

Kundeservice

SMB Mobil har fått en rekke gode tilbakemeldinger, men noen negative knyttet til manglende transparens og manglende opplysning om bindingstid. De har imidlertid fått relativt gode tilbakemeldinger når det kommer til andre ting.

Det er mulig å kontakte SMB Mobil via telefon og e-post og de har veldig vanlige åpningstider i ukedagene.

Slik kan man kontakte SMB Mobil sin kundeservice:

Åpningstider:

  • Mandag - Fredag: Kl. 08:00 - 16:00.
  • Lørdag, Søndag og Helligdager: Stengt.

Som vi kan se, har de noe innsnevret åpningstid i forhold til de største mobiloperatørene, som gjerne holder åpent lenger og ofte på lørdager - men åpningstiden er veldig normal blant mindre aktører.

Hva sier andre om SMB Mobil sine tjenester?

SMB Mobil har fått noe varierte tilbakemeldinger fra andre kunder, men de fleste er fornøyde med selve tjenesten og prisene deres. De har fått noen negative tilbakemeldinger fra enkelte kunder angående bindingstid og transparens.

Ut over dette er deres kunder stort sett fornøyde med tjenesten og deres kundeserviceavdeling.

Vi mener imidlertid at de kan være noe flinkere til å opplyse om vilkår og potensiell bindingstid - selv om det er vanlig med bindingstid i bedriftsmarkedet.

Her kan du lese mer om tilbakemeldinger fra andre kunder via Trustpilot (Kilde, Trustpilot.com):

  • '' Er fortsatt ikke fornøyd med 36 måneders oppsigelse. Når folk spør ber jeg dem holde seg langt unna. Flere jeg kjenner i bransjen har kommet seg ut igjen veldig fort. Hadde en god opplevelse fra en som ringte meg, ellers gnager hele opplevelsen med dere. Vet ikke hva jeg skal gjøre fremover.''
  • ''Jeg fikk informasjon om hvordan og hvor blokkere et svindelnr,som ikke var mulig via vanlig blokkering. Det var supert. De er alltid hyggelig og hjelpsom.''

Som vi kan se, er de fleste kundene fornøyde med selve tjenesten - men enkelte klager litt over manglende transparens og informasjon rundt viktige vilkår som bindingstid og andre ting.

Oppsummering: Vår anmeldelse

SMB Mobil er en fordelaktig mobiloperatør for bedrifter som ønsker mobile bredbånd, bedriftsløsninger eller mobilabonnement.¨

De har relativt kompetitive eller lave priser på enkelte av deres abonnement, og vil være et godt valg for mange små og mellomstore bedrifter.

Vær oppmerksom på at det som regel fordrer bindingstid hvis man oppretter en avtale med SMB Mobil, og at denne ofte vil ha en varighet på 24-36 måneder - men dette kan man avtale individuelt.

Les dermed vilkårene før du signerer en avtale med SMB Mobil, og sett deg inn i vilkår og potensiell bindingstid! Ut over dette leverer SMB Mobil noen flotte mobile bredbånd hvor enkelte også inkluderer noe bruk i EU/EØS.

Deres største mobile bredbånd inkluderer hele 1000 GB mobildata, som er ekstremt mye. Prisen er også konkurransedyktig per gigabyte, eller lav i forhold til enkelte konkurrenter.

De tilbyr også øvrige bedriftsløsninger og tjenester som mobilabonnement og bedriftsnett, men er ikke en totalleverandør av internett, bedriftstjenester og mobiltelefonitjenester.

NB! Ta derfor hensyn til dette med tanke på skalering og videre behov. Det kan være irriterende å bytte mobiloperatør dersom man har integrert en rekke tjenester i SMB Mobil sitt nettverk.

Ofte stilte spørsmål om SMB Mobil

Har man angrerett hos SMB Mobil?

Alle abonnement som inngås via internett eller telefon som privatkunde har 14-dagers angrerett i henhold til forbrukerloven, men bedriftsabonnement har ingen form for angrerett, da de ikke omfattes av dette lovverket. Det er dermed ikke angrerett på abonnement som bestilles av bedrifter - såkalte bedriftsabonnement eller øvrige avtaler mellom to bedrifter.

Kan man få eSIM hos SMB Mobil?

Ja, SMB Mobil tilbyr eSIM for bedrifter og personer som ønsker et digitalt SIM-kort i stedet for et fysisk SIM-kort. Dette må opplyses om under bestillingen via internett eller over telefon, da det automatisk sendes ut vanlige SIM-kort dersom noe annet ikke er avtalt på forhånd.

Har SMB Mobil en app?

Ja, man kan laste ned SMB Mobil sin app kalt «SMB Mobil» via Google Play eller Apple Store. Velg din respektive nettbutikk, og søk etter «SMB Mobil». Herfra kan du foreta endringer, kjøpe datapakker og holde oversikt over ditt forbruk. Appen har fått noe varierende tilbakemeldinger.

Bruker SMB Mobil, Telenor?

Ja, SMB Mobil bruker Telenor sitt mobilnett for å levere sine tjenester knyttet til mobilabonnement og mobile bredbånd. Her får man full Telenor-dekning, og mange av deres kunder er fornøyde med deres tjenester når det kommer til dekning. SMB Mobil har full tilgang til hele Telenor sitt mobilnett.